március 28., kedd : Johanna & Gedeon

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Brokkoli

június 28, 2013  
kategória Diéták, Egészség, Életmód

BrokkoliA brokkoli az egyik legegészségesebb tápanyagforrás, mégsem fogyasztunk eleget. Íme néhány infó a növény tápértékeiről és élettani hatásairól, amit hasznos felhasználási tippek követnek..

A növényről

  • A brokkoli  Magyarországon csupán kb 20 éve ismert, és még mindig nem igazán közkedvelt. Nyugat-Európában, az USA-ban és a Távol-Keletet azonban az egyik legnépszerűbb zöldség. Olaszországból terjedt el (neve is az olasz broccolo szóból ered), bár őshazájának a kaukázus vidékeit tartják. A káposztafélék családjába tartozik, a karfiol legközelebbi rokona.
  • Konyhakertben is könnyen termeszthető, hideg- és melegtűrő, így nem csoda, hogy világszerte elterjedt nemesített zöldség.

Tápanyagok

  • A brokkoli rendkívül gazdag tápanyagokban, valójában szinte egy gyógynövény, éppen ezért a szuperételek egyike.
  • A káposztafélék közül a legmagasabb a karotintartalma.
  • Magas a C-, E-, B- vitamin tartalma.
  • Kiemelkedő a kálium és klorfil-tartalma.
  • Jelentős a benne lévő kálium, kalcium, magnézium, nátrium, vas, cink, foszfor, folsav, mangán is.
  • Gazdag növényi flavonoidokban, indolokban és izotiocianátokban.
  • Kiváló B-karotin forrás.
  • Kalóriaszegény, csupán 24Kcal/100gr

Élettani hatások

Rendszeres fogyasztása (napi 80-100 gr) a következő pozitív hatásokat bír a szervezetünkre:

  • Ideális fogyókúrás, diétás étrendekbe.
  • Csökkenti a vérnyomást, védi a szív- és érrendszert.
  • Jó hatással van ízületi problémákra, vérszegénységre.
  • Növeli az energiát, jó fáradékonyság ellen.
  • Rendszeres fogyasztása megakadályozza a rákos betegségek kialakulását – különösen a női ösztrogénfüggő rákok, prosztatarák, végbél rákok kialakulását és áttétképződését. Szulfarofan molekula tartalma a daganatos sejteket elpusztítja vagy növekedésüket lelassítja, így a brokkoli nagyon jó természetes gyógyír rák ellen.
  • Ugyanez a kémiai anyag lassítja az öregedést és védi a bőrt napégés, bőrrák ellen. Továbbá védelmet nyújt gyomorfekély ellen, ugyanis megsemmisíti a Hleicobacter pylorit.
  • Magas kamferol-tartalma gátolja a petefészekrák kialakulását.
  • Magas béta-karotin tartalma erősíti az immunrendszert, kalcium tartalma pedig erősíti a csontozatot.
  • Mivel jelentős folsav- forrás, terhesség alatt különösen ajánlott a fogyasztása.
  • Karotintartlama védelmet nyújt a szürkehályog képződése ellen.
  • Védelmet nyújt szívbetegségek rizikója ellen.
  • A benne lévő kalcium és magnézium megfelelő kombinációja ideális azok számára, akik tejtermékeket nem fogyaszthatnak.
  • Magas rosttartalma elősegíti az emésztést, az anyagcserét, így méregtelenítő hatással bír. Méregtelenítés>>
  • A brokkoli könnyebben emészthető, mint a többi káposztaféle, így érzékeny gyomrúak is fogyaszthatják.

Felhasználási tippek

  • A brokkoli legegészségesebb nyersen vagy al dente, azaz kissé harapósra főzve. Főzés során sokat veszít tápértékéből, különösen a rákellenes molakulák szulfarofan –  azonban a párolás és a stir-fry nem okoz túl sok tápanyag veszteséget (de csak akkor, ha harapós marad).
  • Nyersen nagyon jó alapanyag lehet zöldséglevek készítéséhez – a szárát pedig csíkokra felvágva mártogatóssal rágcsálhatjuk!
  • A brokkoli nagyon változatosan felhasználható – készíthetünk belőle krémlevest vagy főzeléket, hozzáadhatjuk hús vagy zöldséglevesekhez, alaplevesekhez. Párolva, sütve remek köret lehet. Brokkoli receptek>>
  • A brokkoli jelentős tápanyagforrás egy vegán vagy vegetáriánus étrendben – továbbá az egyik legfontosabb zöldség diétás, rákellenes étrendekben.

Kapcsolatos cikkek

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .