január 23., kedd : Rajmund & Zelma

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Egészséges táplálkozás – Gabona és teljes kiőrlésű magvak

October 4, 2007  
kategória Egészség, Életmód

A gabona eltelít és rövid idő alatt jelentős energiával látja el szervezetünket. Az egészséges táplálkozás szempontjából javasolt minél több teljes kiőrlésű – gabonatermék fogyasztása, ezek ugyanis több tápanyagot, ásványi anyagot és életfontosságú vitamint tartalmaznak. Mivel alacsony a GI (glikémiás index) értékük, jó hatást fejtenek ki továbbá vércukor, koleszterin, szív és emésztési problémák esetén.

Ma már jó minőségű kenyér, müzli, sőt tészta is vásárolható teljes kiörlésű változatban. Kenyér, tészta és rizs fontos táplálékok, különösen, és egészséges is ha teljes kiőrlésű változatukban fogyasszuk őket. Fehér rizs helyett próbáljuk ki a barna rizst, a tésztaételek készítésénél pedig próbáljuk ki a teljes kiőrlésű tésztát (már a népszerű Barilla termékekből is beszerezhető). Az otthoni sütés-főzés is jól működik teljes kiőrlésű alapanyagokkal, érdemes kísérletezni.  De figyeljünk arra, hogy naponta ne fogyasszunk túl sok gabonaterméket.

Az átállás teljes kiőrlésű termékek fogyasztására és felhasználásra főzésben esetleg nem mindenki számára könnyű, ezért fokozatosan, de tudatosan álljunk át teljes kiőrlésű termékek fogyasztására (kezdjük a kenyérnél, müzlinél, aztán jöhetnek a tészták és a barna rizs, majd a végén kísérletezzünk a teljes kiőrlésű liszttel készült egészséges süteményekkel). Ha módunkban áll, vásároljunk bio termékeket, amelyek még garantáltabb minőséget jelentenek.

Ügyeljünk arra, hogy nem minden teljes kiőrlésűnek látszó termék (különösen pékáruk esetében) valóban az, aminek szeretnénk. Olvassuk el alaposan a címkét vagy kérdezzük meg az eladót. Az, hogy egy termék teljes kiőrlésű alapanyagból készült-e, az összetétel felsorolásból kiderül. A müzlivel legyünk óvatosak, hiszen az előre bekevert változatok gyakran sok cukrot tartalmaznak. Készítsünk saját müzlit, nagy adag elkészítése praktikus és olcsóbb is a kész változatnál: használjunk hozzá tetszőleges arányban zab- vagy egyéb pelyhet (esetleg kissé meg is piríthatjuk), magvakat és szárított gyümölcsöt, kókuszreszeléket, de kerüljük a cukrot. Az így elkészített házi müzli légmentesen lezárva a kamrapolcon mindig kéznél van.

A teljes kiőrlésű gabonák és magvakból készült ételek az egészséges táplálkozás egyik alapszabálya. 

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .