február 25., vasárnap : Géza

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Görög joghurt

július 15, 2010  
kategória Alapanyagok, Receptek

A görög konyha egyik legfontosabb alapétele és alapanyaga a görög joghurt, amely a normál joghurtnál sűrűbb, krémesebb, ugyanakkor egészségesebb is. Éppen ezért változatosan felhasználható, sós és édes (nem csupán görög) ételekhez egyaránt. Íme néhány tuti tipp, amit sok finom görög joghurttal készült recept követ..

Görög joghurt eredete

Mint a neve is mutatja, a görög joghurt Görögországból származik. Az igazi, eredeti görög joghurt juhtejből készült, de ma már elsősorban tehéntejből készítik (különösen nagyüzemi gyártásban és exportra). A görög joghurt név az EU-n belül védett, azaz csakis a Görögországban előállított termék nevezhető görög joghurtnak. A görögök be akarják tiltatni az EU-n belül még a „görög-stílusú” vagy  „görögös” joghurt kifejezéseket is.

Jellemzői

A görög joghurt sűrű, krémes, felszíne bársonyos és sima, íze nem savanyú. Ezt a savó leszűrésével érik el, amely muszlinon, papíron vagy szitán keresztül történik. Ez a típusú, úgynevezett „szűrt” joghurt a Közép-Keleti és Dél Ázsiai országokban is az egyik legfontosabb alapétel (labneh, dahi), és mivel manapság a görög joghurt tehéntejből készül, így nyugodtan lehet a görög joghurtot ezekkel a termékekkel helyettesíteni.

Élettani hatások

A görög joghurt nagyon egészséges, a szuperételek egyike:

  • Az általános joghurtokhoz képest alacsonyabb a laktóz tartalma, így sok laktóz-érzékeny is tolerálja.
  • Magas a fehérje-, ugyanakkor alacsony a szénhidrát-tartalma. Ideális low-carb étrendbe.
  • Az általános joghurtnál kevesebb a sótartalma.
  • Zsírtartalma általában 10%, de létezik (egyelőre külföldön) csökkentett zsírtartalmú, és zsírmentes változatokban is (ezek viszont kevésbé krémesek). Magas zsírtartalma ellenére tanulmányok bizonyítják, hogy fogyókúrák és diéták alatt hatásosabb, mint a normál joghurt (alacsony a Glikémiás indexe, ugyanakkor telítettség-érzetet kelt).
  • Vérnyomás csökkentő, erősíti az immunrendszert, rákellenes.
  • Rendszeres fogyasztása megfelelő mennyiségű kalciumot biztosít a csontrendszer számára.
  • A görög joghurt ideális candida, IBS (irritábilis bél szindróma), hólyaghurut megelőzése ellen. Gombás fertőzésekre, bélműködés szabályozására remek gyógyír.

Görög joghurt készítése házilag

Ha görög nyaralásaink kedvenc ételeit szeretnénk visszaidézni, gond lehet igazi görög joghurt beszerzése. Görögös joghurtot azonban könnyen lehet házilag készíteni. Csupán natúr joghurtot öntsük egy szitába tett sűrű textilre (géz, muszlin), amelyen keresztül a savó és a víz távozni tud. A visszamaradó joghurt már nagyon hasonlít a görög joghurthoz, legalábbis sűrűbb a hagyományos joghurtoknál (inkább már tejföl sűrűségű), de a zsírtartalma (így krémes jellege) még nem elég magas. Dúsítani lehet felvert tejszínnel is. Létezik még ennél kicsit bonyolultabb „főzős” változat is (tejjel, tejszínnel, joghurttal).

Görög joghurt termék teszt

Ízesített görög krémjoghurt már egy ideje kapható a boltokban, de a legtöbb recepthez szükséges natúr változat végre megjelent a hűtőpultokban!  És nem csupán delikben vagy Culinárisban, de Kaisers/Spar üzletekben is kapható. A terméket (Kolios – Today görög joghurt) leteszteltük – íme a véleményünk>>

Görög joghurt felhasználása

A görög joghurt nagyon változatosan felhasználható – íme néhány tipp:

  • Levesek, főzelékek – tejföl helyett ideális sűrítéshez vagy ízesítéshez. Egészséges levesek>>
  • Mártogatósok, szendvicskrémek – elég néhány aprított zöldség darabbal vagy zöldfűszerrel elkeverni, egyből fantasztikus mártogatóst kapunk. A legtöbb szendvicskrémben lecserélhetjük a tejfölt görög joghurtra. Mártogatósok>>
  • Pácok – görög, török, arab és ázsiai ételek egyik kedvenc pác alapanyaga. Különösen népszerű bárányhús pácolásához.
  • Szószok, mártások – jól bírja a hőt, azaz nem fut össze főzés közben, így ideális sült húsok szaftjából készült mártások készítéshez.
  • Saláták – tökéletes salátaöntethez, továbbá majonézes önteteket egészségesebbé varázsolhatunk, ha kombináljuk joghurttal.
  • Fagylalt – a fagyasztott joghurt tökéletes alapanyaga, de egyéb fagyikban, jégkrémben is alkalmazhatjuk tejszín helyett
  • Smoothie – friss gyümölccsel, jégkockákkal összeturmixolva nagyon finom és egészséges italt kapunk. Smoothie>>
  • Gyümölcshabok, gyümölcskrémek – a tejszínes receptekben a tejszín felét cseréljük le görög joghurtra. Egészségesebb, szinte észre sem vehető a változás! Gyümölcshabok>>
  • Gyors desszert – ha elkeverjük apróra vágott dióval vagy gyümölccsel, szuper finom desszertet kapunk, amely tökéletes reggeli is lehet. Klasszikus görög verzió a pisztáciával és mézzel elkevert görög joghurt – egyszerű és fantasztikus!
  • Sütemények – krémes állaga miatt ideális  (különösen diétás) sütik készítéshez is, legyen az puffancs, muffin, túrótorta, krémes szeletek stb. Egészséges sütemények>>
  • Diétás ételek – valójában a legtöbb receptben a tejföl lecserélhető görög joghurtra, ezzel egyből egészségesebb lesz az étrendünk. Egészséges étrend>>

Görög joghurt receptek

Az alábbi görög joghurt recept listánkat folyamatosan bővítjük

Mártogatósok, szószok

Levesek, főzelékek

Saláták

Főételek

Édességek

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .