november 23., csütörtök : Kelemen & Klementina

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Gyümölcsös italok

September 7, 2008  
kategória Italok, Receptek

Gyümölcsös italokSajnos annak ellenére, hogy mindenfele az egészséges táplálkozás fontosságát halljuk és olvassuk, egyre kevesebb gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk Európa-szerte. Hihetetlen, de léteznek olyan emberek is (elsősorban férfiak), akik nem szeretik a gyümölcsöket, maximum süteményekben, kompótként vagy esetleg lekvárként eszik meg, nyersen nem. A gyerekekről ne is beszéljünk. Azok számára, akiknek nehéz a napi 5 gyümölcs fogyasztását betartani, talán a gyümölcsös italok rendszeres fogyasztása a megoldás..

 Azonban az élelmiszerboltokban árult (általában koncentrált) gyümölcslevek nem az ideális italok – ezeket színezik, édesítik, tartósítószerekkel kezelik –  a feldolgozás  során elveszett vitaminokat az italhoz utántöltik. Még a „friss” gyümölcslevekre is vigyázni kell, ugyanis a legtöbb gyümölcs préselés után oxidálódik és elveszti a tápértékét. Így sokkal egészségesebb az, ha magunk készítünk gyümölcsös italokat – amelyek elkészítése roppant egyszerű és gyors lehet.

Gyümölcsökből többféle italt készíthetünk – íme néhány ötlet:

  • Gyümölcspüré – más néven Smoothie –  Nyugat-Európa, Amerika egyik legnépszerűbb itala, gyerekek kedvence. Valójában hasonlít a rostos gyümölcsléhez, csupán egy kissé töményebb. Elkészítése roppant egyszerű – csupán egy turmixgéppel péppé dolgozunk több, különböző gyümölcsöt, amit felhígítunk vízzel, teával vagy préselt gyümölcslével. A hagyományos smoothie aprított jégkockával készül, de ez kihagyható. Kombináljunk édes gyümölcsöket kevésbé édessel, így nincs szükség cukorra (banánt szoktak leginkább alkalmazni) Íme néhány tuti finom smoothie recept>>
  • Préselt gyümölcslé –  a rostmentes gyümölcslevek előnye az, hogy a gyomornak nem kell emészteni, így gyorsan jut el a májhoz, amelynek a tisztító funkciója ezáltal felgyorsul. Éppen ezért a préselt gyümölcslevek méregtelenítés alatt nagyon fontosak. Reggelente gyorsan ki lehet egy-két narancsot vagy almát préselni egy elektromos facsaróval. Télen nagyon kellemes a meleg gyümölcslé – pl a forralt almalé. Többet a méregtelenítő italokról>>
  • Milkshake – néhány gyümölcsöt összeturmixolunk, majd tejet adunk hozzá és habosra turmixoljuk. Ha szükséges, mézzel vagy fruktózzal édesítjük. Gyerekek kedvence a banán és a málna/eper milkshake!
  • Lassi – az indiaiak híres itala, általában egy bizonyos gyümölcsöt összeturmixolnak (híg) joghurttal  (a mangó lassi a legnépszerűbb).  Az indiai joghurt jellegzetesen édesebb, mint az európai, így édesítsük az italt fruktózzal (tipp: esetleg helyettesíthetjük a joghurtot tejszínnel?!). Lassi receptek>>
  • Alkoholmentes koktélok – bulikra, partikra érdemes néhány gyümölcsös alkoholmentes koktélt készíteni (azoknak, akik vezetnek – s mivel ezek általában férfiak, így ez egy kiváló alkalom arra, hogy néhány gyümölcsöt beléjük forszírozzunk!). Általában limonádé vagy narancslé az alapja, amit egyéb gyümölcslevekkel kombinálunk. Alkoholmentes koktélok>>
  • Koktélok –  a nyári koktélok elengedhetetlen alapanyaga a gyümölcs, de a fenti italokhoz is adhatunk likőrt vagy vodkát, és hipp-hopp született egy remek koktél! A gyümölcsös likőrökkel azonban vigyázzunk – egy rövid ital totál kalóriabomba lehet! Gyümölcslikört házilag is készíthetünk – ilyen pl a limoncello. A pezsgő remekül társul a gyümölcsökkel – főleg a málna és az eper – íme néhány pezsgős koktél receptje>>

Tippek

  • A préselt és turmixolt italokat mindig frissen fogyasszuk, tehát annyit készítsünk, amennyire szükségünk van. Bár a préselt gyümölcslevet a hűtőben 1-2 órára légmentes üvegben lehetséges tárolni, sokak szerint így is veszít a tápértékéből.
  • Ha lehet, bio gyümölcsöket alkalmazzunk, és akár bio akár nem, alaposan mossuk meg őket.
  • A turmix, présgépet vagy gyümölcscentrifugát használat után egyből mossuk el!
  • A héjas gyümölcsök turmixolás előtt hámozást igényelnek (ha gyümölcscentrifugát használunk, akkor nem –  természetesen facsaróhoz sem!).
  • A gyümölcsös italok rendszeres fogyasztása az egészséges táplálkozás egyik alapelve, amellyel hozzájárulunk az egészséges életmód kialakításához.

Kapcsolatos cikkek

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .