október 01., szombat : Malvin

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Gyümölcssaláta

március 28, 2008  
kategória Egészséges, Egyszerű, Gyerekeknek, Parti, Receptek

Gyümölcs-salátaA gyümölcssalátáról csak jó jut eszünkbe: egészséges, kifejezetten egyszerűen, előre és akár nagy mennyiségben is, változatosan elkészíthető. Nem kell továbbá komoly bevásárlásba bonyolódni elkészítéséhez, sőt, ha szerencsénk van, a hozzávalók a saját kertünkben is megteremnek.  Mivel gyümölcssaláta készítése nagyon egyszerű, és szinte tetszés szerinti változatban elkészíthető, inkább azokra a hasznos tippekre helyezzük a hangsúlyt a következő cikkben, amelyek segítségével tökéletes és változatos gyümölcssalátát készíthetünk..

Gyümölcssaláta tippek:

  • Lehetőség szerint dolgozzunk szezonális gyümölcsökkel, de leginkább olyannal, amelyet kedvelünk. Ügyeljünk a színkompozícióra is, azaz használjunk különböző színű gyümölcsöket. Pár szem gránátalma mag minden salátát feldob!
  • A megmosott, megpucolt gyümölcsöket vágjuk (ha egyáltalán szükséges) falatnyi darabokra, hogy villára szúrva, vagy akár egy kanállal is egyszerűen fogyasztható legyen. Minden zavaró tényezőt (pl. magok, levelek, szár) távolítsunk el a gyümölcsökről.
  • Ha érett és édes gyümölcsöket használunk, az édesítés el is hagyható. Ha mégis édesítenénk, használjunk inkább mézet, agávé vagy juhar szirupot (a felesleges extra cukrot kerüljük). A juharszirup folyósabb állagú, könnyű elkeverni a gyümölcsökkel.
  • A gyümölcssaláta akár azonnal fogyasztható, egy kevés “állás” nem árthat, ha például alkoholt is keverünk bele. De ne álljon túl sokáig sem, mert nem lesz friss hatása (és el is színeződhet). A gyümölcssalátát fogyasztásig tároljuk hűvös helyen.
  •  Ha előre készítjük el, érdemes kevés citromlét csavarni rá. A citromlé nem csak az íz miatt fontos, hanem azért is, mert meggátolja gyümölcsök bebarnulását.
  • Ügyeljünk arra, hogy bizonyos gyümölcsök elszínezhetik a többit (leginkább piros gyümölcsök), míg más gyümölcsök állaguk miatt kerüljenek tálalás előtt a salátába (banán), vagy annak is leginkább a tetejére (pl. málna).
  • Ha lehet, kerüljük túl puha/érett gyümölcsök használatát, mert attól kásás lesz a saláta.
  • Gyümölcssalátát ízesíthetünk alkohollal is, kiválóan alkalmas erre például valamilyen gyümölcslikőr (narancslikőr, limoncello), de tálaláskor nyakon önthetjük a tányéron szervírozott gyümölcssalátát egy kevés proseccoval vagy pezsgővel is (ebben az esetben adjunk hozzá feltétlenül kanalat, kár lenne az értékes italért!).
  • Tökéletes kiegészítő lehet a tejszínhab, egy gombóc (vanília, citrom, eper) fagylalt. Egészségesebb viszont 1-2 kanál krémes vagy görög joghurt! Ezeket akár gyümölcshabbá is turmixolhatjuk!
  • Tehetünk továbbá a gyümölcssalátába aszalt gyümölcsöt is, pl. mazsola, meggy, áfonya, a tetejét megszórhatjuk  kekszmorzsával (pl. amaretti, mandula keksz), durvára vágott dióval vagy mandulával, tálalhatjuk menta levelekkel, akár dekoratívan habcsók kosárkákban, vagy morzsolt habcsókkal is.
  • Egzotikus salátához adhatunk egzotikus fűszereket ízesítés és dekorálás céljából is, pl. vanília, fahéj, szegfűszeg, narancshéj, chili, kardamom.
  • Bár gyakran készítenek főzött cukros szirupot a gyümölcssalátához, ez felesleges. Sokkal ízletesebb lesz a saláta, ha a friss gyümölcsök ízét érezzük. Ha mégis szirup mellett döntünk, ne legyen túl cukros.
  • Ne feledjük! A gyümölcssalátának nincs szüksége külön öntetre (lére). Egy-egy narancs, grapefruit kifacsart leve, a citromlé, valamint a többi gyümölcs értékes nedve bőven elegendő.
  • Szükség esetén konzerv gyümölcsöt is használhatunk, de vegyítsük feltétlenül friss gyümölccsel.
  • Lehetőség szerint használjunk a gyümölcssaláta készítéséhez bio gyümölcsöket.
  • Zöldsalátákat és zöldségeket is kombinálhatunk gyümölcsökkel – fantasztikus salátákat eredményezve. Saláták gyümölccsel>>
  • Tapasztalatok szerint, a gyümölcssalátát azok is szívesen fogyasztják, akik egyébként nem gyümölcsimádók. Egy nagy tál előre elkészített gyümölcssaláta finom reggeli, tízórai, uzsonna is lehet az egész családnak.
  • Friss gyümölcssalátát lehetőleg éhgyomorra fogyasszunk  – reggelire, uzsonnára  –  vagy  maximum fél órával főétkezés előtt.  Feltétlenül mellőzzük desszertként, mert a gyümölcs emésztése gyorsabb, mint a fehérje vagy szénhidrát, így a gyomrunkban el kezd erjedni – ezáltal nem csupán lelassul az emésztésünk, de gáz, puffadás és hasfájás is kialakulhat. Desszertként jobb a sült gyümölcs, vagy kompót. Desszertek>>

Kapcsolatos cikkek:

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .