december 13., szerda : Luca & Otília

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Hétköznapi szuperételek

February 21, 2009  
kategória Alapanyagok, Egészség, Életmód, Receptek

Hétköznapi szuperételekA szuperételek közé azok az ételek tartoznak, amelyeknek különös magas a tápértékük, azaz kimondottan egészségesek. Természetesen a legtöbb zöldség és gyümölcs egészséges, de a következő hétköznapi ételek gazdagok antioxidánsokban, ásványi anyagokban, aminosavakban, nyomelemekben stb..

A szó fogalmáról és az ételek élettani hatásairól már írtunk a szuperételek cikkünkben. A top szuperételeket két csoportba osztottuk: hétköznapi és különleges szuperételek. A következő toplista a hétköznapi szuperételeket mutatja be röviden, az alapanyagok sorozatunkban bővebben is foglalkozunk velük, többek között tippeket és bevált recepteket adunk a felhasználásukhoz.

A következő szuperételek közönségesek, azaz  egy általános, hétköznapi étrend akapanyagai. Beszerzésük könnyű és olcsó, Magyarországon is termesztik –  sőt, konyakertekben is könnyen termeszthetők. Rendszeres (mindennapos) fogyasztásuk ajánlott, lehetőleg bio formában. A toplistán kiemelt ételek különösen gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban és nyomelemeken –  továbbá antioxidánsokban, amelyek megkötik a szabad gyököket. Gyógyító (és betegségeket megelőző) hatásaik miatt a következő terméseket, termékeket már régóta használja az emberiség a népi gyógyászatban.

  1. Alma – magas antioxidánsok, aminosavak, kálium, pektin tartalma. Enzimjei segítik és gyorsítják az emésztést – így remek fogyókúrára. Pektin tartalma csökkenti a koleszterin szintet, alacsony a glikémiás indexe állandósítja a vércukor szintet.
  2. Brokkoli – a zöldségek szupersztárja, tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal (C-vitamin, karotin, kalcium, kálium, vas stb). Rákellenes, különösen gyomorrák sejteket támad meg (többet brokkoliról)>>. Gyomorfekélyre is remek gyógyír. Rendszeres fogyasztása megelőzi a szívbetegségek kialakulását is. Brokkoli receptek>>
  3. Cékla – nagyon gazdag antioxiánsokban (flavonoid, karotenoid), és egyéb ásványi anyagokban (szilícium, kálium, folsav). A cékla méregtelenítő, hangulatjavító, vérképző. Bőrbetegségekre is hatásos. Cékla receptek>>
  4. Dió – gazdag Omega-3 esszenciális zsírsavakban, vitaminokban, fehérjében, magnéziumban és kalciumban. Évszázadok óta használjuk a diófa termését, kérgét, levelét gyógyírként. A diólevélből készült tea kiváló gyomor- és bélhurut, hasmenés ellen, továbbá tisztító és fertőtlenítő hatással rendelkezik. A dióbél fogyasztása erősíti az idegeket, az immun rendszert, serkenti az emésztést, stabilizálja a hormonháztartást, csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kialakulását.
  5. Fokhagyma – tartalmaz A, B és C vitaminokat, flavonoidokat és sok ásványi anyagot (pl szelén, mangán, réz, kalcium, cink, vas). Gátolja ez érelmeszesedést, segít bél és gyomor problémákon, továbbá vérnyomás  és koleszterin csökkentő, serkenti a szívműködést, erősíti az immunrendszert. Baktériumellenes, gombaellenes hatása is mérvadó. Fokhagyma receptek és tippek >>
  6. Hajdina – az egyik legrégibb és legegészségesebb gabona. Nagyon gazdag aminosavakban, fehérjéje redukálja és stabilizálja a vércukrot, így különösen ajánlott cukorbetegeknek. Csökkenti a magas vérnyomást és magas koleszterin szintet- gyógynövényteaként is hatásos.
  7. Joghurt – gazdag fehérje, B vitamin és kalcium tartalma mellett az élőflórás, probiotikus joghurt és kefir segítik a gyomor enzimek optimális működését. Lactobacillus és bifidobaktériumok védik a bélrendszert, leküzdik az antibiotikumok hatását, segítenek az IBS, gyomorfekély, bélrák, laktózérzékenység, candida, ekcéma megelőzésesében és tünetein. Segít a fogyásban is. Görög joghurt>>
  8. Kakaó – a kakaó már évszázadok óta a mexikóiak egyik gyógyszere. Antioxidáns, antidepresszáns, hangulatjavító vegyületeket tartalmaz. Rákellenes, csökkenti a koleszterin szintet. Azonban magas zsírtartalma miatt mérsékelt fogyasztása ajánlott – továbbá csakis a magas kakaó tartalmú csokoládé vagy kakaópor egészséges (minimum 70%-os)!
  9. Méz – B1, B2, B3, B5, C  vitaminokat és számos ásványi anyagot is tartalmaz. Baktériumellenes anyagokkal rendelkezik, fertőzött sebek tisztítására is használják (különösen a Manuka mézet). Javítja az emésztést, segít a fogyókúrában (!), erősíti az immunrendszert, szabályozza a vérnyomást, hangulatjavító.  A tápanyagokkal nem rendelkező cukrot érdemes mézzel helyettesíteni.
  10. Paradicsom – magas a vitamin és ásványi anyag tartalma – B1, B2, C,  A, kálium, magnézium, kalcium, karitin, foszfor, vas stb. Rendszeres fogyasztása megelőzi a rákosodást, főleg a prosztatát. Vér- és májtisztító, külsőleg is gyógyít. Bőrproblémákra nagyon jó gyógyír, magas likopin antioxidáns tartalma védi (és gyógyítja) a bőrt a nap által okozott égés ellen, továbbá csökkenti a ráncosodást. Főzve nem veszít tápanyagaiból annyit, mint a többi zöldség, sőt melegítés során a likopin tartalma felszabadul! Konzerv paradicsom tippek>>
  11. Spenót – kimondottan magas A, B, C  és E vitaminnal rendelkezik. Serkenti az emésztést, szabályozza  a vérnyomást. Legalább 13 falvonoidot tartalmaz, amely rákellenes antioxidáns. Gyulladáscsökkentő, folsav és- és vastartalma miatt különösen ajánlott gyerekek, kismamák, menstruáló nők és vegetáriánusok számára. K-vitamin tartalma védelmet nyújt csontritkulás ellen is. Tippek, receptek a spenót felhasználásához>>
  12. Sütőtök –  remek beta-karotin forrás, gazdag A,  B, C,  E vitaminokban, kálium, foszfor, réz, mangán, vas tartalma is jelenetős. Antioxidánsai rákellenesek, erősítik az immunrendszert, gátolják a rákos, keringési betegségek kialakulását A tökmag magas omega-3 zsírsavakban. Tippek, receptek a sütőtök felhasználásához>>
  13. Tea – mind a fekete és a zöld tea gazdag antioxidánsokban. A zöld tea különösen magas ECGC antioxidánsban, amely megakadályozza a rákos sejtek terjedését. Napi 1-2 bögre zöld tea erősíti az immun rendszert. Angol tea>>
  14. Zabpehely – rostokban gazdag, amely segíti a bélműködést, béltisztítást. Csökkenti a vércukor- és koleszterin szintet, antioxidánsai védik az ér- és szívrendszert. Magas szelén tartalma nem csupán védelmet nyújt rák ellen (különösen mell és bélrák), de asztmán is segít. Ideális reggeli vagy sütemény-alap.
  15. Sárgarépa – gazdag vitaminokban (A, B, C, K) és ásványi anyagokban (kálium, magnézium, króm, kalcium), különösen magas a bétakarotin tartalma, amelyet a szervezet A vitaminná alakít át. Megelőzi a daganatos betegségeket, erősíti az immunrendszert, erősíti a látást, méregteleníti a májat, serkenti a bél működését. Sárgarépa élettani hatásai>>
  16. Cseresznye  – az egyik legnépszerűbb nyári gyümölcs, amit már az ókorban Isten eledelének tartottak. Telis-tele van vitaminokkal, nyomelemekkel –  valójában egy gyógy-gyümölcs (lásd cseresznye). Azonban csak nyersen értékes. Cseresznye receptek>>

Többet az egészséges életmódról>>

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .