július 29., péntek : Flóra & Márta

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Palacsinta

PalacsintaA palacsinta az egyik legnépszerűbb étel  –  gyerekek, felnőttek örök kedvence. Ez nem csoda, hiszen gyors, könnyű, változatos és finom ételeket készíthetünk belőle. A palacsinta lehet édes és sós is, melegen és hidegen is fogyasztható. Továbbá az egészséges változata fontos rostokkal és vitaminokkal gazdagítja a táplálkozásunkat..

Alap palacsinta tészta

A legtöbb hagyományos magyar palacsinta recept cukrot tartalmaz. Erre semmi szükség – nem csupán az alakunkat kíméljük meg, de a cukrozatlan massza kevésbé ég oda vagy tapad le a serpenyőbe! Szinte mindenkinek van egy bevált receptje a palacsintához. Az alábbi palacsinta alaptészta abban is különbözik a szokásostól, hogy olajat keverünk a tésztába, így a serpenyőt csak egyszer, sütés előtt kell kikenni, így a palacsinta nem ragad le.

Hozzávalók

  • 15 dkg liszt
  • 1 tojás
  • 3 dl tej
  • 1 csipet só
  • 1 ek olaj, vaj vagy margarin
  • szódavíz

Elkészítés

  1. Keverjük el a tojást, a tejet és a lisztet egy botturmixszal vagy robotgéppel.
  2. Adjunk annyi szódavizet hozzá, hogy a massza legyen tejszín sűrűségű és csomómentes.
  3. Adjuk hozzá a zsiradékot és a sót, keverjük tovább, amíg az olaj rendesen elkeveredik.
  4. Ha van időnk, pihentessük fél órát a masszát, de ez kihagyható.
  5. Olajozzuk ki egyenletesen a palacsintasütőt, és amikor felforrósodott, 1 kis merőkanálnyi tésztát egyenletesen oszlassunk el a palacsinta sütőben, majd mindkét oldalát süssük közepes lángon 1-2 percig. Vigyázzunk, hogy ne égjen oda!
  6. Borítsuk a palacsintákat egymás tetejére egy langyos tányérra.

Egészséges palacsinta

A palacsintát nagyon könnyen egészséges süteménnyé vagy alaptésztává varázsolhatjuk, ha teljes-kiőrlésű lisztet használunk finomított fehér liszt helyett. Palacsintát lehet készíteni kukorica lisztből, hajdina lisztből, rizslisztből, bablisztből stb – ezek glutén-mentesek, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Diétázók (különösen a low-carb diétát követők) pedig készíthetnek palacsintát mandula lisztbőlTipp: ha glutén-mentes lisztet használunk, 2-3 tojás szükséges a tésztához.

Tippek

  • Könnyebb lesz a tészta, ha a tej feléhez szódavizet vagy vizet adunk.
  • Gyerekek számára, vagy ünnepi alkalmakra szilikon palacsinta formák vagy fém keksz-szaggató formák segítségével süssünk ki speciális motívumokat – pl csillag, hóember (karácsonyra), nyuszi, tojás (húsvétra), szív (valentin nap, évforduló), számok (születésnap, évforduló). Díszítsük a figurákat tovább lekvárral, csokoládémázzal, tejszínhabbal stb – vagy mártogassuk  csokoládé fondü–be!
  • Édes palacsinta tésztába tehetünk reszelt almát, reszelt citrom héjat, kakaót vagy fahéjat – míg sós alaptésztába reszelt zöldségek vagy fűszernövények is keverhetők.
  • A palacsintát sok mindennel megtölthetjük. A magyar klasszikus édes palacsinták a lekváros, túrós (túró, vaniliás cukor, mazsola), diós (reszelt dió, porcukor), citromos (citromlé, porcukor), csokoládékrémes töltelékek.
  • Különleges desszertet készíthetünk kakaó, fahéj, mogyorókrém, tejszínhab, gyümölccsel vagy befőttel való párosításával – tekerjük fel a megtöltött palacsintát, vagy készítsünk tortát a megkent palacsintákból.
  • Mini gundel palacsintát készíthetünk raclette sütőkben – az elkészült palacsintát vágjuk fel a sütő méretének megfelelően, tegyünk rá mogyoró krémet, mazsolát, egy kis rumot majd a tetejére csokikrémet. Süssük 2-3 percig.
  • A palacsinta (főleg a kukorica, rozs vagy hajdina palacsinta) remekül felhasználható tortilla-ként –  kenjük meg valamilyen szósszal majd tekerjünk bele maradék hús darabokat, zöldségeket, salátát – isteni finom!
  • A palacsintát tálalhatjuk feltekerve, háromszögletűre, vagy bukszára hajtva is.
  • Lángoló palacsintát készíthetünk egy kis (felmelegített) rum hozzáadásával –  a megtöltött, feltekert vagy hajtott palacsintát öntsük le a rummal, és gyújtsuk meg! Nagyon finom diós és csokoládés palacsintával.
  • Amerikai palacsintát készíthetünk a fenti masszából – adjunk hozzá 1-2 kk sütőport. Tálaljuk vajjal és mézzel (vagy juhar sziruppal).
  • A palacsintát le lehet fagyasztani, így készítsünk dupla, tripla adagot – a palacsintákat később felhasználhatjuk egy gyors vacsorához.
  • Maradék palacsintát vágjunk csíkokra, tegyük hűtőszekrénybe vagy fagyasszuk le. Felhasználhatjuk levesbetétként.
  • Palacsintaszerű lepényt készíthetünk pürézett babokból is – pl mungóbab, csicseriborsó, szójabab – ezt lisztérzékenyek is fogyaszthatják.
  • A palacsinta ideális brunch étel – sós vagy édes töltelékkel egyaránt.

Palacsinta receptek

A palacsintát felhasználhatjuk sütemények alaptésztájaként vagy elő- ill főételek készítéséhez. Íme néhány ötletes és különleges palacsinta recept:

Reméljük, hogy mindenki talál valami új ötletet a palacsinta készítéshez! Szívesen várjuk olvasóink házias töltelékeit és egyéb ötleteit!

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .