október 24., kedd : Salamon

kedvenc Add a kedvenceidhez!     Subscribe to TutitippekNews FeedSubscribe to TutitippekComments

Szuperételek

February 15, 2009  
kategória Alapanyagok, Egészség, Életmód, Receptek

SzuperételekNyugaton a szuperétel, vagy superfood, kifejezés már évek óta bevésődött a köztudatba, bár nem létezik se hivatalos, se tudományos meghatározása. A szuperételek kategóriába tartoznak általában azok az élelmiszerek, amelyek tápanyagtartalma különösen magas, élettani hatása számottevő, azaz kimondottan egészségesek. A superfood szó kereskedelmi és értékesítési használatát az EU 2007 Júliusától betiltotta, mert rengeteg élelmiszer forgalmazó, kereskedő, könyv és magazin élt vissza vele – a jövőben csakis akkor használható a kifejezés, ha tudományosan bizonyítható az étel pozitív élettani hatása..

Nemzetközileg orvosok, kutatók, dietatikusok vitáznak továbbra is arról, hogy melyik étel „szuper” és melyik nem. Abban azonban mindenki egyetért, hogy önmagában egyetlenegy étel sem szuper értékű, csakis egy általánosan egészséges, azaz szuper étrend részeként. Továbbá sokan nem fogadják el az ételek gyógyító vagy betegségeket megelőző hatásait –  azonban kétségtelen az, hogy az emberiség évezredek keresztül alkalmazta a növényeket és terméseket a gyógyászatban, sőt, még manapság is a természet termékeivel gyógyítanak a világ sok részén. Akár elhisszük, akár nem a szuperételek létezését és hatásait, azt nem lehet megcáfolni, hogy a legtöbb zöldség és gyümölcs egészséges, így csak jót tehet a rendszeres fogyasztásuk. A következő szuperétel csoportok a legegészségesebbek –  ajánlott a rendszeres, kombinált fogyasztásuk (legalább 5 különböző alapanyag naponta):

  • Hüvelyesek – bab, zöldbab, zöldborsó, sárgaborsó, mungóbab, csicseriborsó,lencse, szójabab
    Élettani hatások: magas a B-vitamin tartalmuk, segítik a bél működését, stabilizálják a vércukor – koleszterinszintet
  • Gabonafélék – árpa, barnarizs, rozs, köles, hajdina, zab, tönköly,
    Élettani hatások: magas a rost, fehérje, kálium, cink, szelén, magnézium tartalmuk.
  • Gumós zöldségekcékla, sárgarépa, édesburgonya
    Élettani hatások: magas az antioxidáns, bétakarotin tartalmuk, erősítik az immunrendszert
  • Vadkáposzták (brassica)  – brokkoli, kelbimbó, fejes káposzta, karfiol, fodros kel, kínai kel, lilakáposzta, kelkáposzta- Káposzta>>
    Élettani hatások: remek E, B, K-vitamin, kalcium, kálium források, magas az antioxidáns tartalmuk, rákellenesek, serkentik a bélműködést
  • Bogyósok –  áfonya, szeder, acaí, málna, eper, meggy, ribizli, goji, vörös szőlő, cseresznye
    Élettani hatások: gazdag antioxidánsokban, rákellenes, szívbetegségeket megelőznek, szépítik a bőrt
  • Diók, mogyorók, magvak – lenmag, napraforgómag, tökmag, dió, mandula, pisztácia, kesudió, szezámmag, mogyoró
    Élettani hatások:  omega zsírsavakban gazdagok, tartalmaznak fehérjét, káliumot, szelént, rostokat
  • Citrusfélékcitrom, zöldcitrom, grépfrút, narancs, mandarin,
    Élettani hatások: magas a C-vitamin tartalmuk, hatásosak megfázás ellen, méregtelenítésre
  • Halak –  lazac, makréla, szardínia
    Élettani hatások: gazdag Omega3 zsírsavakban
  • Csírák és csíralevelek – alfalfa (lucernacsíra), retekcsíra, búzacsíra, babcsíra, repcecsíra, borsócsíra, brokkoli csíra, repcecsíra, vörösherecsíra, búzacsíra
    Élettani hatások: gazdag esszenciális aminosavakban, gyulladásellenesek, segítik az emésztést
  • Algák (moszatok) – kelp, wakame, kék-zöld alga
    Élettani hatások: magas az ásványi- és nyomelem tartalmuk (különösen jód és kálium) továbbá, B, C, E vitaminokban gazdag

Szuperételek toplistája

A fenti csoportokon belül és kívül léteznek rendkívül magas tápértékekkel rendelkező ételek. Ezek többségét már évszázadok óta használja az emberiség betegségek megelőzéséhez vagy gyógyításhoz, ami nem csoda, hiszen azóta kutatások tucatjai igazolták, hogy tele vannak antioxidánsokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, aminosavakkal, enzimekkel stb. Mivel a szuperételek kategóriája nincsen hivatalosan behatárolva, a  toplista nem mindig egyezik meg. Mi két csoportra osztottuk őket – hétköznapi és különleges (nem mindennapi) szuperételek. A sorozatunkban részletesen is foglalkozunk velük,  részletezzük az élettani hatásaikat, továbbá tippeket és recepteket adunk a felhasználásukhoz.

Hétköznapi szuperételek

Ezek az alapanyagok könnyen beszerezhetők, többségüket Magyarországon is termesztik. Természetesen legegészségesebb a friss, bio termék, így nagyon ajánljuk a házi termesztésüket. Mivel többségük nagyon olcsó, rendszeres (mindennapos) fogyasztásuk különösen ajánlott.  Hétköznapi szuperételek toplistája>>

Különleges szuperételek

Ebben a listában azokat a az alapanyagokat, terméseket emeljük ki, amelyek nem mindennapik, (pl egzotikus gyümölcsök, zöldségek, diók) és azokat, amelyek bár beszerezhetők bioboltokban, (sőt sok élelmiszerboltban is) általában nagyon drágák (elsősorban azért, mert nem hazai termékek). Különleges szuperételek toplistája>>

A szuperételek rendszeres fogyasztása az egészséges életmód egyik alapköve.

Kapcsolatos cikkek

    Email            Címoldal           

Jelenleg nem lehet hozzászólni .